Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. Joh. 15:5

lauantai 24. huhtikuuta 2010

Voimasta ja heikkoudesta

"sillä Minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa." 2.Kor.12:9

Olen tämän lyhyen ajan Kristityn vaelluksesta oppinut, että silloin kun me olemme heikkoja, niin Jumala täydentää heikkouttamme. Oli sitten asia mikä tahansa. Jos olemme siellä missä olemme Jumalan tahdossa, niin silloin me saamme voiman, että voimme onnistua. En tiedä päteekö tämä samalla tavalla, jos olemme jossain mikä ei ole Jumalan tahto, vaikea kyllä uskoa, että se silloin pätisi, mutta siitä minulla ei ole kokemusta.
Otetaampa esimerkki.
Jos tunnemme suurta heikkoutta vanhemmuudessa tai isänä olemisena, niin sinä voit rukoilla, että Jumala anna minulle voimaa, viisautta ja kykyä olla hyvä isä/vanhempi, että voin rakastaa ja kirkastaa sinun nimeäsi. Olen huomannut itse, että tämä on todella toiminut. Monta kertaa koen itseni todella heikoksi isänä oman menneisyyteni ja monen muun asian tiimoilta. Mutta Jumala ei ole sellainen. Hän on täydellinen, Hänen tunteensa, reaktionsa, ajatuksensa kaikki Hänessä on täydellistä. Joten, voimme todella kaikella rohkeudella tulla Hänen luoksensa ja pyytää apua.

Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla. Room. 8:26

kun olen heikko, silloin minä olen väkevä. 2.Kor.12:10

Sillä vaikka hänet ristiinnaulittiin, kun hän oli heikko, elää hän kuitenkin Jumalan voimasta; olemmehan mekin hänessä heikot, mutta me elämme hänen kanssaan Jumalan voimasta teitä kohtaan. 2.Kor.13:4

Raamatussa on monia esimerkkejä siitä, miten heikkoudessa piilee oikeastaan Jumalan voiman näyttäminen. Elia oli heikko, Daavid oli heikko, Jerubbaal oli heikko, Simson oli heikko, Mooses oli heikko, Jeesus itsekin oli heikko, mutta katsokaa nyt, Jumala on voimallinen ja Hän on heikoissa väkevä.
Joten millaista ikinä sinun vastaan tuleekin, niin voit rukoilla Jumalan voimaa, viisautta, rakkautta, ihan mitä tahansa tarvitsetkin, että se asia, tilanne missä olet, tulee hoidetuksi Jumalan tavalla. Monta kertaa olen nähnyt tämän ihmeellisen asian toteutuvan, mutta ei omalla voimallani, vaan Jumalan voimalla. Me olemme heikkoja saviastioita, mutta Jumala on se voima meissä, joka saa aikaan kaiken sen mihin me itse emme pysty. Ehkä siksi raamatussakin sanotaan, että joka tahtoo tulla viisaaksi, tulkoon ensin tyhmäksi, että voisi viisaaksi tulla. (1.Kor.13:8)

Meidän pitää ymmärtää tämä voiman ja heikkouden yhtäläisyys. Silloin kun sinun voimasi/kykysi/viisautesi ei riitä niin Jumala tulee täyttämään sen mitä tarvitaan. Silloin huomaatkin, että sinä pystyt siihen mikä haaste onkin edessäsi, mutta tiedät sen, että se ei tullut sinusta itsestäsi. Sinulla sellaista kokemusta? Täysin mahdottoman tuntuinen tilanne, mutta silti asiat selvisivät, eivätkä pahimmat pelkosi toteutuneet. Tässä on todella kiitoksen paikka Jumalalle, ja toivottavasti myös muistat rukoilla Jumalan apua, kun seuraavan kerran kohtaat tälläisiä tilanteita. Jumalalle on kaikki mahdollista. Silloin kun meidän keinomme loppuvat, Jumalan keinot vasta alkavat siitä. Silloin kun meidän voimamme loppuvat, Jumalan voima alkaa. Heikoissa Hän on väkevä.

Kun seuraavan kerran sanot, että minä en pysty siihen, sinä oletkin ihan oikeassa, et sinä omassa voimassasi pystykkään, vaan tartu siihen lupaukseen, että Hänen voimansa tulee täydelliseksi heikkoudessa. Hän on sinun voimasi, kun otat Hänen voimansa vastaan. Luota siihen, että Jumala on sanansa mukainen. Hän ei valehtele. Vastustusta, vastoinkäymisiä, heikkoutta, käsittämättömiä tilanteita tulee, mutta muista Jumala antaa sinulle kaiken mitä tarvitaan, kun kuljet Hänen teillään.

Etkö tiedä, etkö ole kuullut: Herra on iankaikkinen Jumala, joka on luonut maan ääret? Ei hän väsy eikä näänny, hänen ymmärryksensä on tutkimaton. Hän antaa väsyneelle väkeä ja voimattomalle voimaa yltäkyllin. Nuorukaiset väsyvät ja nääntyvät, nuoret miehet kompastuvat ja kaatuvat; mutta ne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohottavat siipensä kuin kotkat. He juoksevat eivätkä näänny, he vaeltavat eivätkä väsy. Jes.40:28-31

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti