Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. Joh. 15:5

maanantai 10. toukokuuta 2010

Hengellinen vanhemmuus

Olen miettinyt viime päivinä sellaista asiaa, että miten tärkeä on se, että olemme omille hengellisille vanhemmillemme alamaisia. Meillä on myös hengellisiä vanhempia. Itse pohdin keitä nämä hengelliset vanhempani ovat ja todennut, että jos rikon näitä vanhempia vastaan, minulle tulee sellainen olo, että ikäänkuin olen tehnyt jotain omin päin, enkä siis ole varmalla pohjalla, olen siis kapinoinut esivaltaa vastaan. Vanhemmat ovat ensimmäinen esivalta, mikä oikeastaan on koskaan asetettu. Vanhemmat ovat lapsien kasvattajia, ohjeistajia ja neuvojia. He varustavat lapset tulevaisuuteen. Ilman näitä vanhempia, eivät lapset ikinä kasva terveiksi aikuisiksi. Siksi hengellinen vanhemmuus vasta tärkeä onkin, kun puhutaan henngellisestä kasvusta.

Ef.6:1-3 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein. Kunnioita isääsi ja äitiäsi" -tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus- "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".
Kol. 3:20 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset kaikessa, sillä se on otollista Herrassa.

Se, että on vanhempia, on todella hyvä asia. Jokaisella hengellisellä ihmisellä on hengellinen vanhempi, et ehkä ole tiennyt sitä, tai et ole vielä oppinut tuntemaan häntä/heitä, mutta Jumala asettaa niitä ihmisten elämiin. Yleensä se on se, jota vastaan rikkominen, tai hänen neuvojensa kuuntelematta jättämänen saa sinut aralle tunnolle tai saa sinut miettimään, onko tämä nyt Herrasta mitä teen. Tai jos ei ole saanut sinulle sitä aikaan, niin olet joko hylännyt nämä hengelliset vanhempasi oman uppiniskaisuutesi tähden ja lähtenyt etsimään omaan onneasi. Huomaat, että kaikki ei olekkaan mennyt niinkuin luulit ja ihmettelet, miksi ei onnistu mikään... palaa takaisin. Nöyrry sen aukkoriteetin alle, jonka Jumala on sinulle asettanut. Minulla, sinulla, meillä jokaisella Kristityllä on hengellisiä vanhempia, mutta se ei ole mitä ihmissilmissä näyttää sopivimmalta, vaan se voi olla hyvinkin eri-ihminen kuin me itse oletamme.
Jos olette hukanneet omat hengelliset vanhempanne, etsikää ne. Jumala on ne asettaneet teidän elämäänne. Ne eivät ole mitenkään salassa, Jumala kyllä ilmoittaa teille keitä ne ovat. Kiitos Jumalan, että ei ole ketään ilman vanhempia.

Niinkuin on luonnollisen lapsen syntymä, niin on myös hengellisen lapsen syntymä. Niinkuin on luonnollisen lapsen vanhempia, niin on myös hengellisen lapsen vanhempia. Näyttää myös siltä, että Jumala voi antaa ihmiselle montakin hengellistä lasta kasvatettavaksi. Jumalalle on kaikki mahdollista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti