Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. Joh. 15:5

lauantai 17. huhtikuuta 2010

Esimerkin merkitys

Pieni sana esimerkeistä. Ne jotka ovat johtavassa asemassa, oli johtajuus mitä tasoa tahansa, omalla esimerkilläsi on väliä todella paljon. Se vaikuttaa suoraan toisten käyttäytymiseen ja tekemisiin. Olet sitten seurakunnan pastori, yritysjohtaja, toiminnanjohtaja, järjestönjohtaja, lasten vanhempi, isovanhempi, isoveli, isosisko jne... Sinä vaikutat ympäristöösi ja toisten käyttäytymiseen.

Oletetaan, että sinulla on taipumus tai teet jotai sellaista mikä ei ole oikein, varmasti muilla sinun alaisuudessa olevilla ihmisillä on paljon helpompi tehdä myös samalla tavalla väärin, kuin sinä teet. Sinun huonolla esimerkilläsi, teet helpommaksi toisten tehdä myös väärin. Tai myös päin vastoin. Jos sinulla on taipumus tai teet jotain oikein niin muillakin on helpompi tehdä oikein myös sama asia.

Seuraappa tätä asiaa omassa elämässäsi. Miten on? Me ajattelemme, että kun tuokin tekee noin, niin minäkin voin tehdä niin. Paljon helpompi on seurata toisten huonoja esimerkkejä kuin toisten hyviä esimerkkejä. Miksi näin? Se johtuu meidän synnin luonnosta, joka asuu meissä, me teemme helpommin syntiä, kuin sitä mikä on oikein.
Siksi niiden jotka ovat johtavassa asemassa, pitäisi juuri elää niin että olisi muille hyvänä esimerkkinä miten asioita tehdään.

Gal.5:9 Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.

Jaak.2:18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.

Ilm.2:26 Ja joka voittaa ja loppuun asti ottaa minun teoistani vaarin, sille minä annan vallan hallita pakanoita,

Room.8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

2.tess.1:11 Sitä varten me aina rukoilemmekin teidän puolestanne, että meidän Jumalamme katsoisi teidät kutsumisensa arvoisiksi ja voimallisesti saattaisi täydelliseksi kaiken teidän halunne hyvään ja teidän uskonne teot,

1.kor.11:1 Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.

Fil.3:17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.

Niiden jotka haluavat elää niin, että olisivat hyviä esimerkkejä muille, tulee myös muuttua mieleltään, teoiltaan, ajatuksiltaan, sydämeltään Kristuksen sanoman mukaisiksi. Heidän esimerkkinään tulee olla itse Kristus, koska Hän on paras esimerkki kaikista. Jos tahdot olla johtaja, niin ole Kristuksen seuraaja ja ota Hänen tekonsa omaksi esimerkeiksisi.

Room.15:18 sillä minä en rohkene puhua mistään muusta kuin siitä, mitä Kristus, saattaakseen pakanat kuuliaisiksi, on minun kauttani vaikuttanut sanalla ja teolla,

Anna Kristuksen vallata sinut kokonaan. Tunnusta Hänelle huonot tapasi, puheesi, tekosi. Jätä Hänelle kaikki. Ole Kristuksen seuraaja. Vain Kristus ja Hän ainoastaan. Elä niinkuin Hän olisi ainoa jolla on oikeasti väliä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti