Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. Joh. 15:5

keskiviikko 24. maaliskuuta 2010

Pyhyyden välttämättömyys

Kun olemme tulleet uskoon, tulleet tuntemaan Kristuksen ja Hänen suuren armonsa, tietoisina tästä me otamme Hänet tosissaan ja alamme seurata Hänen jalanjälkiään, niin kuinka voisit enää sanoa, että sinulla on mukamas lupa vielä tehdä syntiä. Paavalikin kirjoittaa tästä:

Room.6:15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!

No mikä on synti? Se on kaikki mikä on Jumalan tahtoa vastaan? Raamattu on tästä hyvin selkeä ja eikä siinä kiertele eikä kaartele yhtään. Jumalan sana sanoo sen selvästi kaikkialla, että meidän tulee tehdä parannus, parannus meidän omasta lihallisesta syntisestä luonnosta ja harjoittaa itseämme Jumalan tuntemiseen. Meidän tulee luopua kaikesta synnistä.

Room.7:7 Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".

Laitan tähän nyt 2.mooseksen kirjassa Jumalan sanomat kymmenen käskyä. Ne ovat selkeät, niissä ei ole mitään epäselvää. 2.Moos.20:1-17

Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
Muista pyhittää lepopäivä.
Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
Älä tapa.
Älä tee huorin.
Älä varasta.
Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."

Aamen. Ilman Mooseksen lakia, me emme voisi tietää mikä on syntiä.

Jeesus täydensi tämän kaiken kahteen käskyyn, joka kiteyttää oikeastaan kaiken tuon edellä mainitun.

Mark.12:29-31
Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."

Mitä tarkoittaa pyhittää? Se on erottamista johonkin tiettyyn tarkoitukseen, ja vain ja ainoastaan tätä varten sitten otettu. Esim, pyhittäytyä Jumalalle, tarkoittaa, että erottautuu Jumalalle kuuluvaksi, Hänen käyttöönsä asetettu.

1.Tess 4:7
Sillä ei Jumala ole kutsunut meitä saastaisuuteen, vaan pyhitykseen.

2.Tim.2:21
Jos nyt joku puhdistaa itsensä tämänkaltaisista, tulee hänestä astia jaloa käyttöä varten, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmis.

Tiit.2:11-12
Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,

1.Piet.1:14-16
Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,
vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".

Hepr. 12:14
Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;

Voiko siis enää selkeämmin sanoa miksi se on niin tärkeää erottautua ja puhdistautua Jumalalle?

Eli, kuitenkin Jumala antaa kasvun, Hän tekee sen pyhityksen armonsa kautta mahdolliseksi, mutta ojentautukaa ja ottakaa vastaan se, ettei Jumalan armo jää turhaksi.

2.Kor. 6:1
Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.

3.Moos.20:8
Ja noudattakaa minun käskyjäni ja pitäkää ne. Minä olen Herra, joka pyhitän teidät.

Tästä kaikesta olisi paljon vielä puhuttavaa ja raamattu on täynnä paljon hyvää opettavaa ja kasvattavaa Jumalan sanaa. Uskon, että jos tahdot ottaa todesta sen mitä Jumala sanoo, niin saat huomata, että myös alat tuntea Häntä paremmin. Herran armo olkoon kanssasi. Etsivä löytää, kolkuttavalle avataan, anova saa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti