Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. Joh. 15:5

sunnuntai 7. maaliskuuta 2010

Isän ikävä

Olet roolimalli. Olet esille tuoja. Olet ihailtu sankari. Olet unelmien tukija ja vahvuuksien herättäjä. Olet pappi. Olet esirukoilija. Olet edellä kulkija. Olet tien näyttäjä. Olet opettaja. Kuka siis olet? Olet perheen isä.

Se miten lapset tarvitsevat LÄSNÄ OLEVAA isää on todella tärkeä asia. Läsnä oleminen ei ole sama asia, että olet kotona. Se on sellaista, että kotona ollessasi, osallistut lapsiesi asioihin, vietät aikaa heidän kanssa. Se on kuolemista omalle itsekkyydellesi. Se on ristin tie. Se on monesti myös tuskallista prosessointia ja kipuja, joita käy läpi omien lapsiesi kautta.

Älä pelkää. Kipu ei tapa sinua. Se, että tunnet kipua tässä prosessissa, on tärkeää parantumisen kannalta, jos et tunne kipua, et tiedä tarvitsevasi parantajaa. Sairaat tarvitsevat parantajaa, niin Jeesuskin sanoi. Sinä saat tulla Hänen parannettavakseen. Sinä voit parantua, eheytyä ja uudistua mieleltäsi. Parasta on, että sinun ei tarvitse tyytyä siihen missä nyt olet. Kolkuttakaa niin teille avataan. Anokaa niin te saatte. Etsikää niin te löydätte. Olkaa peräänantamattomia. Kurottautukaa kohti Jumalaa.

Parhain roolimalli isästä on meidän taivaallinen Isämme. Hän on sellainen Isä joka täyttää kaikki meidän toiveemme rakastavasta, armollisesta, läsnäolevasta, puolustavasta, kasvattavasta, rajat asettavasta ja oikeudenmukaisesta isästä. Hän on täydellinen.

Mal.2:10 Eikö meillä kaikilla ole sama Isä? Eikö sama Jumala ole meitä luonut? Miksi me olemme uskottomat toinen toisellemme ja rikomme isiemme liiton?

Gal.4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"

Jumala on siis meidän isämme. Miksi emme siis ottaisi Hänestä parasta mahdollista roolimallia. Miksi emme etsisi Häntä ja Hänen vanhurskauttaan?

Mal.4:6 Ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen, etten minä tulisi ja löisi maata, vihkisi sitä tuhon omaksi.

Mielenkiintoisesti Malakian kirjassa kuvataan tästä isien ja lasten ongelmasta ja siitä, miten Jumala näkee asian. Hän on todella tahtoo perheen isien sydämet kääntää lapsiensa puoleen. Huomatkaa tämä järjestys myös, ensin Hän kääntää isien sydämet, sen jälkeen lasten sydämet. Meidän on turha odottaa tuhlaaja poikien palaavan, jos me emme itse sydämessämme halua antaa heille anteeksi ja rukoilla heidän puolesta. Jumala on perheitten puolella. Hän on eheytymisen, parantumisen, kokonaisuuden puolella. Hän on heikossa väkevä.

Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. Joh.14:1-3

1 kommentti:

  1. No, tässä on näkökulma, mistä en itse voi kirjoittaa. Hienoa, että olet aloittanut tällaisen blogin Henrik!

    VastaaPoista