Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. Joh. 15:5

lauantai 16. huhtikuuta 2011

Viinipuun oksat

Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat. Joh.15:6


Suosittelen lukemaan koko luvun 15. Johanneksen evankeliumista, mutta sellainen tosiasia, mikä kannattaa muistaa, että jos ei ole voitelua, eikä läsnäoloa tai Jumalan voimaa, niin tutkikaa itseänne oletteko te Kristuksessa Jeesuksessa. Me emme voi mitään hyödyllistä tehdä ilman Jeesusta ja kaikki muu ilman häntä on vain turhuutta ja omavanhurskautta, millä on vain vähän hyötyä, jos ollenkaan sitä. Tuo koko luku raamatussa on minusta hyvä kertomaan miksi kannattaa pysyä Hänessä ja myös miten voimme pysyä Hänessä, totisessa Viinipuussa.
Oletko oksa, joka kantaa hedelmää? Vai oletko sellainen oksa, joka pitää karsia pois, koska oksa ei kanna hedelmää? Tässä ei ole kysymys oikeastaan mistään meidän suorituksesta, vaan juuri nimenomaan Jeesuksessa pysymisessä, kun pysymme Hänessä, me alamme kantamaan hedelmää, ja silloin myös Hän puhdistaa meitä, että kantaisimme runsaamman hedelmän. Tämä on todella tärkeää minusta. Jeesuksessa pysymisestä kertoo seuraavat jakeet 15:7-12

Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen. Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni. Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi. Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.

Meidän tulee pitää Hänen käskynsä, pysyä Hänen rakkaudessaan ja rakastaa toisiamme, sillä tavalla kuin Jeesus on meitä rakastanut. Antanut itsensä alttiiksi meidän edestämme. Hänessä pysymisessä on myös ihana lupaus, jossa Jeesus sanoo, että voimme anoa mitä ikinä tahdomme, niin saamme sen. Jeesus tietää myös sen, että kun pysymme Hänessä, niin meidän ajatuksemme ja tekomme ovat Hänen tekojansa, ja Hänen ajatuksiansa, niin silloin me anomme myös mitä Jumalan Henki vaikuttaa meissä, joten silloin myös meidän anomisemme on Jumalan Hengen rukousta. Eli, elävä yhteys Jeesukseen, totiseen viinipuuhun on vaeltamista Hänessä ja elämistä Hänestä. Silloin meidän elämämme tuottaa hyvää hedelmää, ja silloin myös Hän puhdistaa meitä, että me kantaisimme runsaamman hedelmän. Isä Jumala tulee kirkastetuksi siinä, että kannamme runsaan hedelmän, sekä tulemme Jeesuksen opetuslapsiksi. Mitkäs ne opetuslapseuden ehdot taas olivatkaan? Eivätkös ne nimenomaan puhu tästä samasta, itsensä kieltämisestä, Jeesuksen seuraamisesta ja ristimme kantamisesta? Huomaamme kyllä, Jeesus etsii niitä sydämiä jotka ovat Hänelle antautuneet ja omistaneet elämänsä Hänen elämänsä varaan. Suosittelen kaikille lämpimästi tätä elämää. Se on todella verraton tie!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti